Sådan bruger du funktionen med realtidslyd i klassen (og rejser tilbage i tiden for at møde Cervantes)

Den nye lydfunktion i realtid åbner en verden af muligheder for lærere. Med Skolebot kan du nu tale direkte til dine foretrukne chatbots og have øjeblikkelige, naturlige samtaler; ingen skrivning, ingen ventetid, kun dialog.
For lærere betyder dette en ny måde at gøre undervisningen mere dynamisk, interaktiv og menneskelig.
Hvorfor prøve lyd i realtid?
Fordi det åbner op for en bred vifte af nye muligheder i læring.
Med realtidslyd bliver eleverne ikke kun læsende eller lyttende, de bliver aktive deltagere. De reagerer, stiller spørgsmål og får øjeblikkelig feedback. Det er et fremragende værktøj til at opbygge talemod, øve lyttefærdigheder og skabe mere medrivende læringsøjeblikke.
Idéer til brug i dit klasseværelse
Her er nogle måder, du kan begynde at eksperimentere med samtaler i realtid i dine lektioner:
1. Øv sprog på en naturlig måde
Skab chatbots, der taler målsproget og tilpasser sig til dine elevers niveau.
For eksempel:
- En “fransk turist” som giver dem rejsetips til Paris.
- En "tysk butiksejer" som de kan øve sig i at købe fra.
- En "spansk teenager", som de kan chatte med om hobbyer og skole.
Real-time stemmegenkendelse hjælper elever med at arbejde på udtale, rytme og forståelse i et sikkert, legende miljø.
2. Interview historiske skikkelser
Gør historieundervisningen til en interaktiv oplevelse.
Elever kan interviewe en kunstig intelligens-version af:
- Marie Curie, for at spørge om hendes videnskabelige opdagelser.
- Leonardo da Vinci, for at diskutere hans opfindelser.
- Cleopatra, for at udforske livet i det gamle Egypten.
De kan på skift være journalister, historikere eller blot nysgerrige elever. Hver enkelt elevs nysgerrighed driver samtalen fremad.
3. Gør litteraturen levende
Hvad nu hvis dine elever kunne tale med hovedpersonen i bogen, de læser?
Bed en kunstig intelligens assistent om at spille den rolle (Jane Eyre, Romeo, Frankenstein eller endda en opdigtet fortæller) og lad eleverne udforske motivationer, konflikter og følelser på første hånd.
Denne form for interaktiv læsning fordyber empati og forståelse.
4. Rejs gennem kulturer
Let your class experience other cultures through conversation.
Tal med en kunstig intelligens 'lokal' fra et land, dine elever studerer, og spørg om mad, traditioner eller dagligdagen.
Til geografi- eller samfundsfagsundervisning er dette en sjov måde at udvikle global bevidsthed og nysgerrighed på.
5. Øv debat og kritisk tænkning
Opfordr dine elever til at tænke kritisk og udtrykke deres meninger ved at gøre dine chatbots til debatpartnere.
Opret to chatbots med modsatrettede synspunkter om det samme emne. For eksempel:
- Den ene støtter vedvarende energi for enhver pris; den anden argumenterer for at afbalancere det med økonomiske faktorer.
- Den ene forsvarer ytringsfriheden som absolut; den anden understreger grænserne, når det forårsager skade.
- Nogle mener, at kunstig intelligens forbedrer uddannelsen; andre stiller spørgsmålstegn ved dens risici.
- Derefter kan du bruge lydfunktionen i realtid så klassen kan lytte til debatten mellem dem.
- Endelig kan eleverne deltage: stop samtalen på kritiske tidspunkter for at analysere argumenter, stille spørgsmål eller deltage i diskussionen ved at tage stilling.
Denne aktivitet fungerer særligt godt i etik, filosofi, sprog eller samfundsfag, hvor ræsonnement og evnen til at indtage forskellige perspektiver er essentielle.
Elever lærer ikke kun at argumentere, men også at lytte, stille spørgsmål og danne deres egne meninger.
6. Rollespil i virkelige situationer
Fra jobsamtaler til nødopkald kan elever simulere virkelige scenarier ved brug af stemme.
For eksempel:
- I økonomi: Eleverne kan øve sig i at forhandle med en “forretningspartner” eller overbevise en investor om at finansiere deres idé. Chatbotten kan udfordre dem med realistiske indvendinger, så de er nødt til at tænke strategisk, reagere hurtigt og forsvare deres forslag klart.
- I naturfag: Forvandl din chatbot til en journalist som interviewer elever om deres seneste opdagelse. De skal kunne forklare komplekse ideer i simple termer, præcis som rigtige videnskabsfolk gør, når de kommunikerer med offentligheden.
- På engelsk eller et hvilket som helst fremmedsprog: Skab en 'hotelreceptionist', 'læge' eller 'kundeserviceagent' for at øve hverdagskonversationer. Eleverne kan tjekke ind på et hotel, bestille mad eller bede om hjælp – alt sammen på målsproget og i realtid.
- I karrierevejledning eller træning af bløde kompetencer: Lad eleverne forberede sig til jobsamtaler ved at tale med en AI-rekrutterer, som spørger ind til deres styrker, mål og erfaringer.
Rolleleg gennem tale gør læring praktisk og mindeværdig.
Sidste eksempel: Mød Cervantes
For at vise dig, hvad der er muligt, har vi skabt en særlig chatbot kaldet “Cervantes”.
Beskrivelse: “Før en samtale med den berømte forfatter Miguel de Cervantes. Gå endelig videre og spørg ham om hans liv, værker, Spanien i hans tid og det spanske sprog! Han vil først spørge om din alder og tilpasse sine svar til dig. Han taler i en venlig tone, bruger simpelt spansk, hvis du er ved at lære det. Gør hans accent fra Madrid, og han taler langsomt.”
Med funktionen for lyd i realtid kan dine elever tale direkte med Miguel de Cervantes selv.
Spørg ham om Don Quijote, om hvordan Spanien så ud i 1600-tallet, eller hvordan det spanske sprog har udviklet sig.
Cervantes vil tålmodigt svare på klart spansk og tilpasse sin tone og ordforråd afhængigt af elevens alder eller niveau.
Du kan bruge denne aktivitet til:
- Spansk sprogpraksis: Eleverne hører autentisk udtale og forbedrer lytte- og talefærdigheder.
- Litteratur: Oplev Don Quijote og dets indflydelse gennem et direkte “interview” med forfatteren.
- Historie: Lær om samfundet, værdierne og kulturen i Spaniens gyldne tidsalder.
Hver samtale bliver en tidsrejseoplevelse. Eleverne studerer ikke bare historie, de lever den.
Prøv det selv
Gå til dine tilpassede chatbots, opret en ny tilpasset chatbot og når det er gjort, klik på funktionen for realtidslyd for at begynde at tale.
Lad dine elever opleve kraften ved læring gennem ægte samtale.