AI for lærere 101: En begynderguide til forståelse og anvendelse af kunstig intelligens i klasseværelset

Artikler
Lærer i klasseværelset med en computer

Kunstig intelligens (AI) er hurtigt ved at transformere uddannelsesverdenen, men for mange lærere og skoleledere føles det stadig forvirrende og skræmmende, et værktøj der skal opdages, som kræver en svær indlæringsproces.

Den gode nyhed? Du behøver ikke en grad i datalogi for at begynde at bruge AI-værktøjer effektivt og sikkert i dit klasseværelse.

I denne begyndervenlige guide vil vi lede dig gennem grundlæggende om kunstig intelligens, forklare vigtige begreber som LLMs og hallucinationer, og hjælpe dig med at forstå, hvordan du med selvsikkerhed kan integrere denne kraftfulde teknologi i din undervisningspraksis.

Hvad er kunstig intelligens, egentlig?

I sin essens henviser kunstig intelligens (AI) til maskiner, der kan efterligne menneskelig intelligens—såsom at forstå sprog, genkende mønstre eller endda skabe indhold.

I uddannelse viser kunstig intelligens sig ofte i værktøjer, der kan hjælpe dig med at:

• Opsummer komplekse tekster

• Generer quizspørgsmål

• Støt elever i skriveprocessen

• Automatiser administrative opgaver

De fleste af de AI-værktøjer, du hører om i dag (som ChatGPT), drives af noget, der kaldes en LLM.

Vigtige AI-termer lærere bør kende

LLM (Large Language Model)

En type kunstig intelligens trænet på enorme mængder af tekst. Den kan generere menneskelignende svar, besvare spørgsmål eller hjælpe med skriveopgaver. Tænk på det som et superopladet autoudfyldningsværktøj.

Hallucination

Når en AI giver dig et svar, der virker overbevisende, men faktisk er forkert eller opdigtet. For eksempel kan den henvise til en falsk artikel eller opfinde en statistik. Dobbelttjek altid kilder.

Prompt

En prompt er de instruktioner, du giver til et AI-værktøj. En god prompt er specifik og klar og indeholder nyttige detaljer som, hvad du ønsker den skal gøre, hvor langt svaret skal være, hvem det er til (en elev, en lærer osv.), og tonen (formel, venlig, kreativ...).

For eksempel, lad os sige at vi ønsker at skabe en læseforståelsesøvelse, kunne vi sige: “Lav en kort læseforståelsesøvelse for elever i 5. klasse baseret på en fagtekst om vandkredsløbet. Inkluder en kort passage (omkring 150 ord) skrevet i en venlig og alderssvarende tone, efterfulgt af 3 multiple choice-spørgsmål og 1 åbent spørgsmål. Målet er at hjælpe eleverne med at identificere hovedidéer og huske vigtige detaljer.”

Model

Modellen er det underliggende AI-system, der driver et værktøj. ChatGPT bruger for eksempel OpenAI's GPT-4 model.

Du behøver ikke at være en teknologi ekspert

Her er sandheden: du kan bruge AI-værktøjer uden at vide, hvordan de fungerer 'under kølerhjelmen'.

Hvis du kan bruge Google eller skrive en e-mail, kan du begynde at eksperimentere med kunstig intelligens.

Start småt:

  • Brug kunstig intelligens til at hjælpe med at skrive undervisningsplaner eller resuméer.
  • Bed den om at omskrive læsetekster til forskellige klassetrin.
  • Brainstorm kreative skriveøvelser.
  • Skab sjove aktiviteter og spil for at hjælpe dine elever med at styrke det, I har arbejdet med i klassen.

Begynd at bruge det, eksperimentere, redigere dine prompts og tilpasse dem til dine behov på en enkel måde.

Tænk på AI som en lærerassistent, ikke en erstatning. Det kan være en stor inspirationskilde til

Bedste opgaver du kan træne AI til at udføre:

Værktøjer baseret på kunstig intelligens er fremragende til:

✅ Forståelse og generering af menneskeligt sprog

✅ Opsummering og omformulering af tekst

✅ Understøtter brainstorm og idégenerering

✅ Oversættelse af sprog

✅ Vejledning i grundlæggende begreber (især sprogrelaterede)

Pas på!

Som med alt andet, skal vi handle med bevidsthed om vores handlinger. Det samme gælder for AI. Her er nogle ting, man bør have in mente, når man bruger AI i uddannelse:

  • Bias: AI afspejler de data, den er trænet på, og det kan inkludere skadelige fordomme. Vær kritisk.
  • Privatliv: Indtast aldrig elevdata i offentlige værktøjer. Brug anonymiserede oplysninger.
  • Overforbrug: Brug AI til at lære elever at tænke kritisk og at forstå hvordan man bruger dette værktøj, i stedet for blot at stole på AI for svar.
  • Misinformation: Som nævnt kan AI 'hallucinere'. Dobbelttjek fakta.

Idéer til sikkert at integrere kunstig intelligens i undervisningen

  1. Start med kun at lærere bruger det

Brug kunstig intelligens til planlægning, brainstorming eller indholdsskabelse før du introducerer det for eleverne. Skolebot har skabt specifikke chatbots til at hjælpe lærere med rutineopgaver.

  1. Fastlæg klare retningslinjer

Tal med dine elever om hvornår og hvordan kunstig intelligens er passende. Diskuter etisk brug og opfordr dem til at være kritiske: det er en fremragende måde at begynde at træne dem til deres fremtid.

  1. Brug alderssvarende værktøjer

Nogle AI-værktøjer som Skolebot er specielt designet til K–12 miljøer med indbyggede sikkerhedsfunktioner.

  1. Undervis i digital dannelse

Hjælp eleverne med at forstå, hvordan kunstig intelligens fungerer, dens begrænsninger, og hvordan man stiller spørgsmål ved de oplysninger, den leverer. De skal forstå, hvordan man bruger dette værktøj ansvarligt.

  1. Tjek med din skoles politik

Sørg for, at din brug af kunstig intelligens er i overensstemmelse med distriktets eller skolens teknologipolitikker og retningslinjer.

Start småt, men kom i gang.

Kunstig intelligens er ikke fremtiden, det er allerede nutiden. Det behøver ikke at være overvældende. Som lærer er din superkraft tilpasningsevne. Med blot en smule nysgerrighed og forsigtighed kan du begynde at integrere kunstig intelligens i din undervisning på måder, der understøtter dine mål og hjælper eleverne med at trives.

Har du lyst til at udforske værktøjer eller få eksempel på opgaver, du kan prøve af i dit klasseværelse? Bliv hængende!

Begynd at bruge Skolebot nu!