Sådan skriver du effektive opgaver til undervisning med chatbots

Artikler
Origamibillede af en lærer, der udarbejder en god opskrift på en opgave

En “prompt” (en instruktion eller besked) er det, du giver en digital assistent eller chatbot for at få et brugbart svar. Kort sagt er det måden, du fortæller teknologien, hvad du har brug for.

Som lærer kan det at lære at skrive stærke opgaveformuleringer forvandle måden, du forbereder lektioner, designer aktiviteter og tilpasser undervisningen til dine elever på.

I denne artikel vil du finde:

  • En klar opskrift på at skrive effektive opgaveformuleringer.
  • Eksempler du kan tilpasse til dit fag og klassetrin.
  • En klar-til-brug opgave, som du kan afprøve i dit eget klasseværelse.

Opskriften på en god opgaveformulering

Ligesom en madopskrift kræver en god instruktion de rette ingredienser. Her er de vigtigste elementer, du som lærer bør inkludere i dine instruktioner:

1. Rolle

Bestem hvilken rolle KI skal indtage. En fagkyndig? En undervisningsassistent? En eksaminator? En historisk personlighed? Dette hjælper med at styre typen af svar, du vil få.

Eksempel: “Du er en folkeskolelærer i naturfag med erfaring i at forklare biologi på en letforståelig måde.”

2. Kontekst

Beskriv undervisningssituationen og dine elever. Hvor gamle er de? Hvad er deres niveau? Har de særlige behov?

Eksempel: “Du underviser en klasse med 12-årige elever med varierende læseniveauer.”

3. Læringsmål

Vær tydelig om, hvad du ønsker, at eleverne skal lære eller opnå med aktiviteten.

Eksempel: “Målet er, at eleverne skal forstå vandkredsløbet og kunne forklare det med deres egne ord.”

4. Instruktioner

Fortæl kunstig intelligens præcis, hvad du ønsker, den skal gøre. Tænk i klare, trin-for-trin handlinger.

👉 Eksempel: “Foreslå tre praktiske aktiviteter, der kan hjælpe eleverne med at lære om vandkredsløbet.”

5. Svarformat

Angiv hvordan du ønsker svaret præsenteret: i en liste, en tabel eller trin for trin. Dette gør det lettere at anvende.

👉 Eksempel: “Organiser informationen i en tabel med tre kolonner: aktivitet, materialer og varighed.”

6. Sprog og tone

Angiv typen af sprogbrug: formelt, enkelt, motiverende eller alderssvarende.

👉 Eksempel: “Brug en venlig og enkel tone, som om du talte direkte til 12-årige elever.”

Eksempel på en komplet opgave

Her er en, du kan kopiere, tilpasse og afprøve med din klasse:

Eksempel på opgave

Du er en gymnasielærer i litteratur med erfaring inden for kreativ skrivning. Du forbereder en aktivitet for 14-årige elever med varierende skrivefærdigheder. Målet er, at de skal lære at skabe sammenhængende karakterer til deres historier. Foreslå fem korte skriveøvelser (hver på højst 15 minutter), der hjælper eleverne med at forestille sig og bringe karakterer til live. Præsenter forslagene i en tabel med følgende kolonner: en kort beskrivelse af øvelsen, hvordan læreren skal introducere den i klassen, og et refleksionsspørgsmål, som eleverne skal besvare til sidst. Brug et enkelt og opmuntrende sprog, der er passende for teenagere.

Afsluttende tips

  1. Start småt: korte instruktioner er nok i begyndelsen. Klarhed og sammenhæng er tilstrækkeligt.
  2. Eksperimentér og justér: hvis svaret ikke er hjælpsomt, så ændr et element i "opskriften" (rolle, mål, format osv.).
  3. Gem dine bedste opgavestillinger: opret et dokument for at genbruge dem, der fungerer bedst for dig.
  4. Tilpas altid til din gruppe: hvad der virker for 3.-klasseselever, vil ikke have samme effekt for elever i 11. klasse.

Dit næste skridt: vælg en kommende lektion og skriv en opgave ved hjælp af denne opskrift. Afprøv den og se, hvordan det ændrer din forberedelse og dine elevers engagement.