Vinderne af Skolebots Sommerkonkurrence 2025

I juli lancerede vi vores allerførste konkurrence i Skolebot for at fejre kreativiteten hos de lærere, der bruger platformen.
Udfordringen var enkel: vis de mest innovative projekter og chatbots, som I har taget med ind i klasseværelset.
Resultatet var virkelig inspirerende.
I dag er vi glade for at kunne præsentere vinderne af vores Sommerkonkurrence og fremhæve deres strålende idéer:
🥇 1. præmie: Teddy Brask
(Billesborgskolen i Køge, Danmark)
Teddy indsendte tre personlige chatbots, som han selv havde skabt.
- Årsplan udvikler: Denne chatbot hjælper lærere med at udarbejde eller opdatere årsplaner. Du kan enten tilpasse gamle planer, så de passer bedre, eller lave en helt ny plan fra bunden. Den kan tilpasses efter klassetrin, fag og fokusområder. #chatbotforteachers Prøv denne chatbot til lærere.
- Hjælp til skrivning af *dagbog*: Den guider elever i at lave en rejsedagbog og opmuntrer dem til at beskrive deres oplevelser og finde deres egen stemme i skrivningen. #chatbotforstudents Prøv denne chatbot med dine elever.
- Planchehjælperen: Den giver elever feedback på deres visuelle opgaver (som plakater eller Word-dokumenter) ved at analysere skærmbilleder. Værktøjet foreslår forbedringer, tilpasser vejledningen til elevens niveau og giver tips til, hvordan forskellige værktøjer kan bruges effektivt. #chatbotforstudents Se og prøv denne chatbot.

Teddy delte sine tanker med os og sagde: “Mine chatbots i SkoleBot hjælper lærere og elever med at blive endnu bedre til det, de allerede gør godt – uden at teknologien står i vejen. For eksempel Poster-GPT eller ABC-undervisningsprogrammer.”
🥈🥈 2. præmievindere
🥈 Carmen De Bruijckere
(Lærer, Sverige)
- Matematik-opvarmning
En brugervenlig chatbot, der starter hver lektion med spændende matematikopgaver. Eleverne kan vælge deres yndlingsemner eller lade botten bestemme, mens lærerne sparer tid på forberedelser. Understøttet af forskning fra KTH hjælper den med at reducere matematikangst, vække nysgerrighed og opbygge selvtillid.
Denne chatbot er designet til at gøre matematik til en mere positiv oplevelse. I starten af hver lektion introducerer den tankevækkende opgaver, som balancerer inspiration og udfordring. Eleverne kan vælge emner (som talforståelse, aritmetik eller logik) eller lade botten bestemme.
Med forskningsgrundlag fra KTH hjælper den med at reducere matematikangst, holde eleverne engagerede og opbygge selvtillid gennem gradvist øget sværhedsgrad. Den er klar til brug, nem at dele og sparer lærerne værdifuld tid.

Carmen delte allerede sin erfaring med os for et par måneder siden (du kan læse den her) og tilføjede nu:
«Jeg har læst, at en startopgave i matematik kan støtte elevernes læring, og at det at begynde lektionen med en sådan opgave er en gennemprøvet metode, udviklet af Science on Stage og testet af KTH i Stockholm. Denne chatbot genererer hurtigt niveau-tilpassede opgaver, og som lærer kan jeg nemt vælge den, der passer bedst til min klasse. Jeg ved, hvor svært det kan være at følge med i alt som lærer, og denne bot bliver et effektivt værktøj for læreren.»
🥈 Maja Jonsson
- Hjælpsom følgesvend & Lærerassistent.
En støttende chatbot, der hjælper eleverne med at komme godt i gang med det nye skoleår. Den tilbyder vejledning, opmuntring og praktiske tips, så overgangen tilbage til læring bliver lettere og mere positiv. #chatbotforstudents
Maja delte sine tanker med os om sin undervisningserfaring og hvordan hun ser på AI i klasseværelset:
“Jeg har været lærer i 15 år, mest i naturfag og teknologi på mellemtrinnet, og også som mentor. Jeg brænder for læring, både for mine elever og for mig selv, og for at skabe gode relationer og forbindelser. Jeg kan se, hvordan udviklingen inden for teknologi og AI er fremtiden, og vi skal hjælpe unge med at bruge den på den rigtige måde.”

🥈 Simon L.
- Din træningscoach.
En personlig coach-chatbot, der støtter unge elever i løb og styrketræning. Den motiverer dem til at sætte mål, holde sig aktive og opbygge sunde vaner gennem tilpasset vejledning og opmuntring.
En stor tak til alle, der deltog i Sommerkonkurrencen. Jeres kreativitet og engagement med Skolebot inspirerede os virkelig. Jeres arbejde motiverer os til at fortsætte med at udvikle og forme Skolebots fremtid sammen.